Daroviti učenici
Autor: Ana ŠTAJMAHER, 22. 3. 2010.
STRATEŠKO PITANJE
U skrbi za darovite kasnimo 40 godina za razvijenim zemljama.
Ulaganje u darovite jedna je od ključnih strategija za postizanje međunarodne konkurentnosti Hrvatske.
Za sustavni rad s darovitima djelatnost obrazovanja je razmjerno najvažnija, jer posreduje tijekom razvojnog razdoblja koje je kritično za razvoj i aktualizaciju potencijalne darovitosti.
Darovita i talentirana su ona djeca koja su od stručne osobe identificirana kao naročito sposobna za velika postignuća. Da bi mogla realizirati svoje mogućnosti i ostvariti maksimalan doprinos za sebe i za društvo, ta djeca imaju potrebe za diferenciranim programima i obrazovnim uslugama koje znatno prelaze ono što omogućuje redovni školski program.
Daroviti učenici
Daroviti učenici
Daroviti učenici se ističu stvaralačkim mišljenjem, apstraktnim rasuđivanjem, posjeduju širok dijapazon interesa i kvalitetu rada. Oni se od ostalih izdvajaju intelektualnim sposobnostima, a naročito "općom inteligencijom, željom za znanjem, istrajnošću, težnjom za isticanjem, zdravim razumom, kao i kritičkim uočavanjem" (Terman).
Rad u školama prilagođen je "prosječnom učeniku". Prema tom imaginarnom učeniku pisani su i udžbenici, koriste se metode i oblici rada.
U razredu pretežno susrećemo darovite učenika sa izraženim intelektualnim sposobnostima, koji postižu visok stupanj uspjeha u školi. Najpopularniji su u razredu, komunikativni i socijalno adaptivni. Vokabular im je bogat, a izražavanje tečno i precizno. Takvog učenika sve zanima i želi biti angažiran u gotovo svim školskim aktivnostima.
Kako prepoznati darovitog učenika
Daroviti učenici posjeduju neke zajedničke karakteristike. Prepoznavanje tih značajki i znanje njihova otkrivanja u učionici važan je korak u učinkovitom radu s darovitim učenicima.
Neke od značajki ponašanja darovite djece navedene su u donjoj tablici. Ukoliko učenik posjeduje navedene značajke, postoji velika vjerojatnost da je darovit.
Prosjek
Škola je prilagođena prosjeku.
Dubina, širina gradiva, postavljene norme odgovaraju prosječnim učenicima.
Tendencija da dvije grupe učenika ostanu zakinute:
•Učenici s poteškoćama
•Daroviti učenici
Akceleracija
Savladavanje obrazovnog programa brže i/ili u mlađoj dobi nego što je to uobičajeno.
Počiva na tri temeljne pretpostavke:
•Daroviti brže uče -mogućnost
•Brže savladavanje redovitih programa odgovarat će i potrebama darovitih -potreba
•Sadržaji nastavnih programa odgovaraju i darovitima ali im nisu direktno dostupni zbog dobne/razredne barijere.-način
Vrste akceleracije
-Prijevremeni upis,
-“Preskakanje” razreda,
-Sažimanje predmeta –učenik nauči predmet u manjem broju sati (npr. cijelo gradivo u jednom polugodištu)
-Izvanškolsko obrazovanje –ljetni programi škola ili sveučilišta koja im onda daju dodatne bodove za upise ili ih oslobađaju nekih ispita.
PRIRODA DAROVITOSTI
Darovitost je više od samog kvocijenta inteligencije.
Sastoji se kognitivnih i nekognitivnih činitelja.
Okolina je ključna za realizaciju darovitosti.
Javlja se u različitim domenama kao jedinstvena sposobnost ili kombinacija sposobnosti.
Može biti potencijalna ili manifestna.
TKO SU DAROVITA DJECA
Nadarena djeca su ona kod kojih se zbog njihovih izuzetnih sposobnosti mogu očekivati visoka postignuća, a identificirana su od stručnjaka.
Ona zahtijevaju obrazovne programe različite od onih koje škole nude, kako bi realizirali svoje potencijale za vlastitu dobrobit i dobrobit zajednice.
Nadarena djeca pokazuje potencijal ili ostvaruju visoko postignuće u određenim područjima .
Takve kriterije zadovoljava 3 do 5 % školske populacije. (Marland za am. Kongres)
DAROVITOST
Sklop osobina (sposobnosti, motivacija, stvaralaštvo) koji
omogućuje pojedincu da ima potencijale za dosljedno
postizanje izrazito nadprosječnog uratka u nekom
društveno cijenjenom području, a može se prepoznati kao
novi i izvoran doprinos.
Talentje darovitost u jednom užem području aktivnosti: matematički, glazbeni, likovni)
To je učinak u sustavno razvijanom području koji svrstava dijete.
To je učinak u sustavno razvijanom području koji svrstava dijete u 15-20% najuspješnijih.
Ljiljana Vranjković, učitelj, mentor
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Raspored početka i završetka nastavnih sati
ULAZAK UČENIKA: 07:50
NASTAVA:
1. SAT:08:00 – 08:45
2. SAT: 08:50 – 09:35
3. SAT: 09:40 – 10:25
VELIKI ODMOR: 15 min
4. SAT: 10:40 – 11:25
5. SAT: 11:30 – 12:15
6. SAT: 12:20 – 13:05
IZBORNA NASTAVA, DOP., DOD. NASTAVA, IZVANNASTAVNE AKTIVNOSTI
7. SAT: 13.10 – 13.55
8. SAT: 14.00 - 14.45
9. SAT: 14.50 – 15.35
10. SAT: 15.40 – 16.25
11.SAT: 16.30 - 17.15
12.SAT: 17:20 - 18.05